Monday, July 25, 2011

Bukan mudah.

Rezeki aku dapat mengajar di sekolah pendidikan khas. Dan ya, bukan mudah. Dengan pengalaman yang zero, aku teruskan juga rutin harian aku sebagai cikgu pendidikan khas yang mengajar budak-budak istimewa. Macam-macam ragam yang ada. Kalau kau tak kuat, memang tak boleh aku rasa.

Tapi, sudah hampir 7 bulan aku kat sini, aku fahamlah juga fiil murid-murid kat sini. Antara yang popular ialah Wong Chee Ching, yang pada mulanya bagi aku adalah yang paling "istimewa". Dia seolah-olah hidup dalam dunianya sendiri. Nak suruh cakap BM pun tak berapa boleh. Kalau nak berkomunikasi tu, memanglah payah.

Tapi mungkin dia tinggal di asrama dan berkawan dengan murid-murid yang lain, sekarang dia semakin boleh berkomunikasi dalam BM walaupun perbendaharaan katanya tidak banyak mana. Itu adalah sedikit sebanyak kisah salah seorang murid istimewa aku.

Sebenarnya, aku rasa agak seronok sebab hari ni Chee Ching boleh mengeja bila aku suruh dia mengeja. Aku mengajar BI sebenarnya tapi kelas pemulihanlah. Tu lah sebabnya aku rasa tugas aku agak berat sebab aku langsung takda asas untuk ajar pemulihan. Tapi hari ini, aku seronok sebab Chee Ching dah boleh mengeja dan kenal huruf walaupun tak selancar mana. Tahniah Chee Ching!

No comments: